Västerbottens Spelmansförbund

Artister Burträsksvängen 2021

Här ger vi en kort presentation över alla som kommer att uppträda sommaren 2021. Scrolla och läs.

Siw Burman & Kristina Bergström
Onsdag 21 juli kl. 19:00 Burträsk Kyrka

En konsert som Burträsk Församling arrangerar.

Under konserten i Burträsk kyrka bjuder Siw och Kristina på favoriter ur den västerbottniska låtskatten. Musiken blandas med Siws personliga berättelse om möten med äldre spelmän och sin resa genom länets rika musikliv.

Siw Burman, denna levande legend i folkmusikkretsar, är utbildad folkmusikpedagog vid Kungliga Musikhögskolan och har tilldelats Zornmärket i silver och är därmed riksspelman. Siw är också en av författarna till låtbibeln ”Slatta från Västerbotten”. Hon har tidigare varit medlem i Burträsks spelmanslag, folkmusikgrupperna Burträskar’a och Skvattram, och är nu aktuell i gruppen Burman/Berggren tillsammans med hela sin musikaliska familj.

Kristina Bergström, Norrbottens egen tramporgeldrottning, som spelat med idel meriterade fiol- och nyckelharpsspelmän, är en uppskattad underhållare med många dialekter och språk på sin repertoar. Kristina är en av få som kan hålla kurser i hur man spelar på och reparerar tramporglar.

”Kom och njut av Siw och Kristinas svängiga och dansanta spelstil.”

Spelstinor
Onsdag 21 juli ca kl. 20:00 Burträsk Kyrka

Gruppen Spelstinor består av karaktärsstarka spelmän med musikaliska traditioner från tre landskap: Gästrikland, Västmanland och Uppland, som samspelar och möts i inspiration av historien ikring- och låtarna efter storspelmannen Anna Cajsa ”Spelstina” Norman, från Torsåker, Gästrikland.

Carina Normansson – Riksspelman från Sala i Västmanland. Senaste åren har gamla notböcker från trakten varit i focus och låtarna fått liv, bl a i duospel med Josefina Paulson och i WestMannaFolk, där CN är konstnärlig ledare. Hon är tidigare känd från bland annat gruppen SWÅP och i duo med Maria Jonsson. CN erhöll Spelstinamedaljen 2007 och Zorns guldmärke 2017.

Erika Lindgren Liljenstolpe.
Riksspelman uppvuxen i Vendel i Norduppland. Började som liten spela fiol för Bosse Larsson, Viksta- Lasses brorson. Blev särskilt fångad av Bingsjölåtarna hon fick lära då. Erika framträder som solist och bl a i gruppen Systerpolskan, i duon Erika & Cecilia och trion Maskin med Robert Larsson och Olov Johansson. Erika erhöll Viksta-Lassestipendiet 1999, Päkkos Gustafs hederspris 2004 samt Upplands spelmansförbunds guldmärke 2012.

Åsa Andersson. En spelman med rötterna i Torsåker. Hon spelar på bröllop, gärna till dans och annat som hör en spelman till. Fascinationen för folkmusiken startade redan när Åsa som nioåring började i Torsåkers spelmanslag. Den otyglade kraft som finns i de Gästrikska låtarna – melodier som tar oväntade vägar tillsammans med låtar av mer sirlig och elegant karaktär – har varit och är fortfarande en ständig källa till inspiration. Åsa mottog Spelstinamedaljen år 2006, och erhöll Gustaf Jernbergmedaljen år 2016.

” Ta chansen att lyssna till denna unika och högklassiga trio!”

Årets Hedersspelman Markus Falck
Torsdag 22 juli kl. 19:00, Komministerparken, Åbyn

Markus har besökt Burträsksvängen otaliga gånger som orgelspelare i JP Nyströms, i duo med Thomas Andersson, som soloartist, och sist men inte minst som privatperson och spelman.

Under Hedersspelmanskonserten spelar Markus tillsammans med spelkamrater från både förr och nu och med både äldre, såväl som yngre familjemedlemmar.

”Det var på tiden att du fick priset Markus och vi ser fram emot sommaren när vi får njuta av alla dina musikaliska kvalitéer.”

Arvid Staaf, tramporgelkonsert
Torsdag 22 juli kl. 21:30

Musik av Manne Hägglund.
Manne Hägglund (1907-1990) var till yrket bonde i Rävsön, Nordingrå, men han var också en skicklig musiker på både dragspel och tramporgel.

Det finns ett fåtal inspelningar där han presenterar och spelar sina egna låtar på sin orgel, och där kan man höra hans speciella spelstil som arrangemangsmässigt stundom påminner om blåsorkestermusik med tuba, trombon, kornett och flöjt.

I konserten blir det låtar komponerade av tramporgel-virtuosen Manne Hägglund själv, med titlar som ”Rävsövalsen”, ”En gång för länge sen” och ”Nordingrå-svängar”, för att nämna några, här framförda av Arvid Staaf på sin orgel.

”Arvid Staaf är 33 år och har aldrig missat en Burträsksväng. Faktum är att han i år har varit på trettiofyra Burträsksvängar då han året innan han föddes även medverkade på scenen i sin mammas mage. Förutom artist, är Arvid numera huvudansvarig tekniker under hela Burträsksvängen”.

Ukuleleorkestern
Fredag 23 juli kl. 12:00

ALLAN EDWALLS LIV OCH VISOR

Allans visor lyfter fram allmänmänskliga vardagsproblem och tillkortakommanden. Med sin burleska humor avslöjar han på sitt självklara sätt alla orättvisor i vårt samhälle – alltid på den svages sida. Med sång, ukuleler, fiol, dragspel och bas, berättar Ukuleleorkestern om Allans liv.

” Lyssna på ett livsöde fyllt av både komik och tragik och sånger som kommer ur den svenska folksjälen.”

Broparkens Spelmadammer
Fredag 23 juli kl. 15:00

Det var tidig höst 2018 och tiden var inne för ett spelmadams-lag att se dagens ljus. Broparkens Spelmadammer bildades av ett stort gäng musikanter från olika folkmusiksammanhang i Umeå med omnejd. Laguppställningen kan variera, men spelglädjen och samspelet finns där oavsett hur orkestern ser ut för dagen. Repertoaren bjuder på favoritlåtar att lyssna, dansa och drömma till.

Efter ett smärtsamt långt speluppehåll i farsotens tid ser nu spelmadammerna fram emot att få komma till Burträsksvängen och sin första spelning på länge!

**********

Kalasorkestern Umeå, En trio med alldeles för mycket instrument…
Fredag 23 juli kl. 16:00

När Kalasorkestern spelar kan allt hända. Det blir En musikalisk happening, blandat med spex och humor.
Svenska polskor, irändska jiggs & reels, balkan-röj, gammeldans, dansbane-swing, latin och knäppa visor, och varför inte lite opera?

Anders Lundström: Operatenor, spelar bas, keyboard, trummor och gitarr.
Hans-Olov Henriksson: Lyrisk baryton, trakterar gitarr, mandolin, ukulele och fiol.
Göran Teljebäck: Bas, spelar dragspel, keyboard, trummor och slagverk (gärna samtidigt).

”Garanterat underhållande och välspelat.”

Skellefteå Spelmanslag
Fredag 23 juli kl. 19:30

Från att ha varit en idé som grott under några år, om att starta ett spelmanslag i Skellefteå, så fullbordades drömmen den 10 februari 2018. Då samlades ett stort antal spelmän på Nordanå i Skellefteå i syfte att bilda Skellefteå Spelmanslag. Alla folkmusikintresserade musiker välkomnas till spelmanslaget som idag har omkring 20 medlemmar.  Spelmanslagets musikaliska ledare är Urban Berggren och Robert Larsson.

”Enligt traditionen, inleder Skellefteå Spelmanslag fredagskvällens konsertprogram på Burträsksvängen.”

Kristina Bergström & Thomas Andersson
En kväll med god musik och berättande.
Fredag 23 juli kl. 20:30

OBS Programändring: Thomas Thomas Andersson måste p g a hälsoskäl ställa in sin medverkan på Burträsksvängen 2021. Det betyder att programpunkten Thomas Andersson & Kristina Bergström 20:3023 juli utgår.

Humor, värme och kunnande lyser från scenen när dessa två spelmän och berättare möter sin publik. Vi får bland annat veta sanningar från bygden, lyssna till de största hitsen från Norsjö och Erlandstorp och förstås få senaste nytt från tramporgelfronten!

Kristina Bergström – tramporgelfantast och underhållare från Hälleström. Kristina är Norrbottens egen tramporgeldrottning och en sprakande entertainer som hittills verkat i det fördolda. Hon spelar med idel meriterade fiol- och nyckelharpospelmän och har snabbt gjort sig känd för sitt svängiga och dansanta spelsätt, parat med en obändig spelglädje.

Thomas Andersson – spelman och berättare från Bygdsiljum. Thomas är en levande spelmanslegend som har gjort oförglömliga berättarföreställningar för både scen och TV under de senaste decennierna.
Thomas har en gedigen kunskap om spelkonst och berättande från tidigare traditionsbärare. Han har även varit medlem i den stilbildande folkmusikgruppen Burträskar’a. Sedan 2015 är Thomas hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten på Umeå Universitet.

”Det musikaliska mötet mellan Thomas och Kristina bäddar för ljuv musik.”

J. P. Nyströms orkester
Fredag 23 juli kl. 21:30

1977 var året då Jimmy Carter svor presidenteden. Och när inte Rote Armee Fraktion härjade så riktades den mediala upp-märksamheten mot Geijeraffären. I stugorna gick man på Star Wars-premären och konstaterade att EPA bytt namn till Tempo. Men uppe i Gällivare-Malmberget höll några tonåringar på att bilda ett band. De spelade traditionella låtar och visor från Norrbotten och deras kännetecken var en gammal tramporgel av märket J. P. Nyströms.

I dag, 44 år senare, har folkmusikgruppen J. P. Nyströms spelat tusentals konserter och turnerat över hela världen. Efter decennier tillsammans fortsätter samma pojkar, män och gubbar envist att spela den musik som grep dem redan som barn och som sedan stakade ut livet. JP Nyströms orkester är fortfarande Göran Eriksson, Markus Falck, Svante Lindqvist och Mats Olausson.

Nyligen presenterade gruppen utgåvan En låda J. P. – en samlingsutgåva med tidigare outgivet material. Livekonserter, TV- och radioprogram, studioinspelningar och intervjuer mm genom 40 år. Allt samlat i en lyxbox för nördar innehållandes 1 LP, 2 CD, 2 DVD och en bok. Boxen kan också ses som ett folkmusikaliskt bokslut över mer än 4 decenniers spelande. En låda J. P. var också nominerad till Årets utgåva vid Folk- och Världsmusikgalan på Musikaliska i Stockholm i mars 2020.

”Vi är glada och stolta att ännu en gång få uppleva dessa mytomspunna män från norr.”

Varieté Positiv
Lördag 24 juli kl. 11:00

En varieté för hela familjen med trolleri, clowneri, musik, poesi och pantomim.

I centrum finns ett fint gammalt vevpositiv med en musik som väcker lust och glädje. Föreställningen passar för alla människor, oavsett språk och ålder. Clown och trollerinumren är vackert visuella och dessutom kommer en livs levande (allergitestad) björn som kan göra konster.

Medverkande: Karin Fichtelius, Bissa Abelli och Harald Lowden.

”Passa på att ta med barnen till en fantasifull föreställning med Abellis Magiska Teater. ”

Årets Hedersspelman Markus Falck
Lördag 24 juli juli kl. 12:00

När Marcus inte arbetar som musikproducent på Norrlandsoperan figurerar han i olika folkmusikaliska konstellationer. Markus är riksspelman på fiol och spelar även durspel.

Han har besökt Burträsksvängen otaliga gånger som orgelspelare i JP Nyströms, i duo med Thomas Andersson, som soloartist, och sist men inte minst som privatperson och spelman.

Under utnämningen ger Markus en musikalisk beskrivning av sitt liv.

Burträskkursen
Lördag 24 juli kl. 13:30

Föreningen arrangerar helgkurser under vår och höst samt ett veckolångt musikläger under juli månad under samma vecka som Burträsksvängen. På lördag eftermiddag visar man upp sig och framför en examenskonsert.

Den skabrösa sångskatten
Lördag 24 juli kl. 17:00

Under många år samlade Bissa på sig en mängd visor med erotiskt innehåll. Hon blev ofta ombedd att sjunga ett par av sångerna vid festliga tillfällen, vilket så småningom ledde till denna lilla ”snuskvise-konsert.” Visorna har olika ursprung och ålder. En del är s.k. skillingtryck och en del är folkliga visor, med mycket gammalt och okänt ursprung. De flesta visorna har också ett kvinnligt perspektiv.

Vi börjar med de lite oskyldigare visorna, men så småningom blir det värre och värre.
Publiken kan sjunga med i en del refränger, och en av låtarna passar även som allsång.

Bissa Abelli är skådespelare, trollkonstnär, dockspelare och buktalare. Bissa bildade Abellis magiska teater 1979. Har turnerat i hela Sverige och många andra länder med dockteater, trolleri och medeltida musik.

Sunniva Abelli, nyckelharpa och sång, är utbildad i folkmusik på konstnärlig masternivå, bland annat på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Hon har de senaste åren medverkat i grupperna Rim och Tradpunkt, men är även aktiv i andra samarbeten och som soloartist. Folkmusiken har funnits med i Sunnivas liv sen barnsben, bland annat genom moster Bissa, mamma och mormor.

”Vad vore livet utan erotiken?”

Joel Bremer och Daniel Pettersson
Lördag 24 juli kl. 18:30

Joel Bremer och Daniel Pettersson har som få andra i sin generation gått på djupet i svenska folkmusiktraditioner, i nära kontakt med äldre spelmän och genom arkivstudier.

Daniel Pettersson är nyckelharpspelmannen som bland annat spelat tillsammans med Daniel Fredriksson i duon Pettersson/Fredriksson och i Sotali som samarbetet med den taiwanesiske musikern Chung Yu-Feng. Han har fördjupat sig i västerbottniskt låtspel och samarbetat med Maria Jonsson, Thomas Andersson i projekt som utgår från västerbottniskt källmaterial.

Fiolspelmannen Joel Bremer har spelat med otaliga äldre mästerspelmän, och byggt upp en unik repertoar som han till stora delar är ensam om idag. Framför allt musik från Dalarna, Västmanland och Uppland, men även Västerbotten, en av dem han spelat med är Sören Johansson från Dorotea. Han hörs ofta i samspel med bland andra Mats Edén, Håkan Olsson eller Arne Forsén.

Daniel och Joel började spela tillsammans i tonåren på 90-talet. De har sedan dess, med sina starka traditionella rötter, utvecklat ett djupt uttrycksfullt och personligt samspel på högsta konstnärliga nivå och hör idag till Sveriges finaste spelmän.

Kom och lyssna på två av landets mest finstämda musiker i sin genre.

Tzeitel
Lördag 24 juli kl. 20:30

Trion Tzeitel föddes ur tre musikers gemensamma längtan att få gräva djupare och förlora sig i klezmermusikens fantastiska myller av melodier, rytmer, klanger och storslagna känslor.

Musikens kärna är dess berättelser och beröringskraft. Den pendlar mellan sorg och glädje, skratt och gråt. Från bubblande tvåtaktssväng till sorgfulla sånger och suggestiva kompositioner.

Med åren har Tzeitel etablerat sig som en av Sveriges främsta klezmergrupper. Med sin starka scennärvaro och sitt personliga tilltal, fångar de varje publik och spelar sprakande klezmer med glödande hjärta.

”För första men förhoppningsvis inte sista gången gästar de Burträsksvängen, så bänka er i Logen för en känslofylld föreställning.”

Stadens dans, Luleå Hembygdsgilles Herrskapsdansare
Söndag 25 juli kl. 12:00

När städer fyller många hundra år, finns det all anledning att fira. Vi firar Luleå i år, och Umeå nästa år, genom att försöka visa vad man dansade i städerna förr. Allmogens danser, ”folkdansen” är något vi vanligen visar upp på spelmansstämmor och andra lantliga sammanhang, men borgarnas, prästernas och brukspatronernas danser har vi inte så många chanser att ta del av.  Vi gör ett försök, och startar i anslutning till att staden fått sina stadsrättigheter:

Efter 1621 1600-talsmenuett enligt Rameau.

Efter 1721 några av de Långdanser och Contradanser, som finns beskrivna i Lars Salomon Engelmarks notbok från 1793.

Efter 1821  Le Prince Imperial Quadrille, instuderad 1867 i Umeå, Piteå och Luleå av dansmästaren Carl Peschel-Barowiak.

Efter 1921  den nya modedansen one-step  från 1921, och Lambeth Walk, modeflugan från 1938.

”Vi är glada att få presentera denna föreställning, för övrigt det enda dansinslaget under Burträsksvängen, detta pandemins år.”